Studiebijeenkomst: Van duurzaamheid naar hogere productprijs | Vereniging Agrarische Bedrijfsadviseurs

Studiebijeenkomst: Van duurzaamheid naar hogere productprijs


Datum en tijd
13 oktober 2015 14:30 tot 20:00
Locatie
Vab, Maanlander 43 te Amersfoort,
Termijn
8 oktober 2015 (de uiterste aanmelddatum)
Laatste mogelijkheid tot restitutie is één week voorafgaand aan de bijeenkomst
Bijdrage
Leden € 220,15 excl. BTW
Niet leden € 440,30 excl. BTW
PE-punten
4
Toegankelijkheid
Deze activiteit is voor iedereen toegankelijk
Dhr. H.F. (Harold) Beek
MPS
 
Dhr. ir. J.G.J. (J.G.J.) Beerkens RB
accon avm adviseurs en accountants
 
Dhr. ing. H.J. (Hendrik Jan) Bos ab
Flynth adviseurs en accountants
 
Dhr. ing. M.J.M. (René) Grootscholten
Alfa Accountants en Adviseurs
 
Dhr. ir. J.P.H. (Joost) Hooijman ab
Koenen en Co Subsidie Adviseurs B.V.
 
Dhr. J.A.A. (Joop) Keijzer
Alfa Accountants en Adviseurs
 
Dhr. W. (Willem) Nijmeijer
MTH Accountants & Adviseurs
Dhr. T. (Ton) van der Scheer
Reed Business Tuinbouw
 
Dhr. ing. P. (Peter) Smulders ab
Free Launch Projectmanagement vof; HortiCoach vof
 
Dhr. A.J.P. (Toon) Wagemans AA MAB RB ab
accon avm adviseurs en accountants
De kaart wordt geladen…

Studiebijeenkomst: Van duurzaamheid naar hogere productprijs

Hogere prijzen voor duurzaam geteelde producten

Werkgroep PLANT: Peter Smulders en Joost Hooijmans

 

Een hogere productprijs voor een duurzaam geteeld product: In Duitsland wordt dit steeds gebruikelijker. Supermarkten betalen meer als de teelt aan een aantal criteria voldoet. Ook in Nederland zijn er afnemers die hiermee aan de slag gaan. In deze studiebijeenkomst hoor je hoe het werkt, welke criteria gehanteerd worden en wat een teler moet doen om voor deze hogere prijzen in aanmerking te komen. Met medewerking van Peter Vermeulen (Wageningen UR), Mark Looije (AEA Group) en Niek Vedelaar (Nautilus Organic).


Duitsland: Voorbeeld en afzetmarkt
Duitse supermarktketens breiden hun biologische productlijnen flink uit vanwege de toenemende vraag van de markt. Consumenten blijken de laatste jaren meer en meer bereid om iets extra's te betalen voor producten die daadwerkelijk en aantoonbaar biologisch of op een duurzame wijze zijn geteeld. Supermarktketen REWE heeft de 'ProPlanet'-lijn van voedingsmiddelen en bij EDEKA bestaan ook plannen in die richting. Deze productlijnen zitten in een hoger prijssegment in de winkel.

Eisen aan product en teeltwijze
Voor producenten zijn er ook parallel ook belangrijke ontwikkelingen, want ook aan de inkoopkant bewegen de supers naar een betere waardering en prijsvorming. Hoe werkt dit? Waar moet de teler aan voldoen en hoe kan hij zich binnen dit segment profileren?
Er zijn meerdere manieren waarop certificering tot stand komt. REWE stelt bijvoorbeeld hoge eisen aan de CO2-footprint, de water-footprint en de chemie-footprint van de leverancier. Voldoet hij daaraan, dan mag hij leveren onder het genoemde label en ontvangt een beduidend hogere prijs voor zijn product. Hierbij wordt gewerkt met een staffel; de leverancier kan stap voor stap een verhoging van de opbrengstprijs bewerkstelligen. Hoe hoger de score ... hoe hoger de prijs.

LCA
Een andere - ook in Nederland nog niet heel bekende certificering - is LCA, de Life Cycle Assessment. Ook hierin staat duurzaamheid voorop. Er zijn plannen om via LCA specifieke duurdere productsegmenten te realiseren.

De tendens naar meer duurzaamheid bij de retailbedrijven en de mogelijkheden voor telers om met biologisch geteelde producten daarop in te spelen, komen uitgebreid aan bod.

Programma

Tijdens deze bijeenkomst schetsen een biologische teler, een onderzoeker van Wageningen UR en een certificeringsbedrijf de kansen voor Nederlandse telers. Wat moet je als adviseur weten om je ondernemer goed te kunnen adviseren hierover?

14:30 uur Ontvangst
15:00 uur Welkomstwoord van de dagvoorzitter
15:10 uur Peter Vermeulen (WUR): CO2-footprint in akker- en (glas)tuinbouw
16:15 uur Pauze
16:30 uur Mark Looije (AEA Group): Succesvolle certificering van Duitse telers in LCA
17:15 uur Niek Vedelaar (Nautilus Organic): Afzet bio-product op de Duitse markt
18:00 uur Discussie en afsluiting
18:15 uur Buffet
20:00 uur Einde