Studiebijeenkomst Verkorten voedselketen


Datum en tijd
31 januari 2019 14:00 tot 20:00
Locatie
vab, Maanlander 43 3824 MN Amersfoort
Termijn
30 januari 2019 (de uiterste restitutiedatum)
Bijdrage
Leden € 185,- excl. BTW
Niet leden € 350,- excl. BTW
PE-punten
4
Toegankelijkheid
Deze activiteit is voor iedereen toegankelijk
 
Dhr. G. (Gerrit) Nijenhuis
ABN AMRO Risk management Commercial Clients, Retail & Private Banking
Dhr. ing. ir. P.H.M. (Peter) Sloot
Aequator Groen & Ruimte
 
Dhr. ing. J. (Jan) van Beekhuizen ab
Van Beekhuizen consultancy
 
Dhr. ing. H.G.A. (Erik) Arts ab
Countus accountants + adviseurs (Zeewolde)
De kaart wordt geladen…

Bruggen bouwen tussen boer en burger
 

Studiebijeenkomst verkorten voedselketen

 

De 65.000 Nederlandse boeren leveren aan 17 miljoen, vaak veeleisende, consumenten. Maar de weg van grond tot mond is vaak lang, met veel schakels en tussenpersonen. Regelmatig leidt dat tot onbegrip, discussie en ontevreden boeren en burgers. Veel consumenten weten nog steeds nauwelijks waar hun voedsel vandaan komt en veel boeren voelen zich ondergewaardeerd. Kan je als bedrijfsadviseur hierin bruggen bouwen, ketens helpen verkorten en meer tevredenheid en onderling begrip kweken?

Kwaliteit en duurzaamheid kosten geld. Veel boeren willen best meer doen en er zijn zeker ook consumenten die bereid zijn om meer te betalen wanneer ze het verhaal achter een product kennen en vertrouwen. Eisen rond duurzaamheid, diervriendelijkheid en gezondheid moeten daarom beter in beeld gebracht worden. In een kortere voedselketen lukt dat gemakkelijker en zo kan ook een passend verdienmodel ontstaan. Jouw klant is hier misschien ook naar op zoek. Past een kort ketenconcept bij hem? Op die vraag proberen we een antwoord te vinden in deze studiebijeenkomst.

Wat is een verkorte keten en wat levert het op?

Wat is een verkorte voedselketen en hoe zien nieuwe verdienmodellen en bijbehorende afzetkanalen eruit? Enkele bestaande en al vertrouwde concepten passeren de revue, maar ook baanbrekende nieuwe mogelijkheden komen aan bod. Onder welke voorwaarden jouw klant kan meedoen en hoe kom je tot een korte keten en win-win-situatie? Gé Backus van Connecting Food & Agri schetst eerst het kader: hoe kan de voedselketen verkort worden en welke belangen zijn er voor zowel boer als burger? Krijgt de boer daadwerkelijk een eerlijkere prijs en tegen welke extra kosten en moeite? Wordt het zo niet veel duurder of ingewikkelder voor de consument? Voor de adviseurs zal Gé ook inzoomen op de strategische beslissingen die genomen dienen te worden ten behoeve van de klant en hoe een keuze middels bepaalde (marketing)instrumenten krachtig onderbouwt kan worden.

Na dit overzicht, volgen een viertal heel verschillende concepten die nu actueel zijn. Kort maar krachtig maken we kennis met:

Regionale 'Food Market'

Lokaal voedsel en smakelijk eten in een 'food market'-concept, compleet met een versmarkt en proeverijen. Je vindt ze steeds vaker en op deze manier wordt boodschappen doen een beleving. Bij het concept (naam volgt) dat wij je voorstellen, stap je in een grenzeloze ervaring van de lekkerste producten voor een lage prijs. Regionaal eten wordt in dit concept een belevenis, waarbij een deel van het succes ligt in het direct betrekken van producten bij de boer, teler of producent in de regio.

Landwinkel

Landwinkels gaan al enige tijd mee, maar lijken nu echt de volle aandacht te krijgen van de groeiende groep consumenten die de boer in de omgeving opzoekt om zijn product thuis op tafel te zetten. Door de uitwisseling van producten door boeren onderling, ontstaan sfeervolle boerderijwinkels die een compleet assortiment bieden. Wessel van Olst van Landwinkel De Woerdt in Ressen en LTO geeft inzage in hoe en wanneer een landwinkel voor je klant interessant kan zijn.

Herenboeren

De brug die bij Herenboeren tussen boer en burgers wordt geslagen is wel heel intens, want in dit concept gaat de boer in dienst van en samen met  burgers aan de slag. De burgers die hieraan meedoen hebben het over 'hun boer' en samen wordt voedsel op professionele, eigentijdse en duurzame wijze exclusief geproduceerd op een kleinschalig coöperatief gemengd boerenbedrijf. Zeker niet weggelegd voor iedere boer, maar met de eerste Herenboerderij in Boxtel en nieuwe initiatieven in de pijplijn in Weert, Helmond, Breda, Tilburg, Soest, Ede, Rotterdam, Loenen en Assen, kan Douwe Korting van Herenboeren Nederland inmiddels spreken van een succesformule.

Direct naar de supermarkt

Als laatste nemen we de verkorte voedselketen zo letterlijk mogelijk, door een voorbeeld te bekijken waarin het eindproduct van de boer snel en effectief in het schap van de (reguliere) supermarkt belandt. Met welke voorwaarden moet je rekening houden en wat doet het met de prijs en meerwaarde voor zowel agrariër als grootgrutter? Bas Jippes kent dit concept via Bakker Barendrecht, het heeft landelijk een grote vlucht genomen.

 

Programma

14:00 uur  Ontvangst
14:30 uur  Opening door de dagvoorzitter
14:35 uur  Verkorten van de voedselketen door Gé Backus (Connecting Agri & Food)
15:30 uur  Een lokale succesformule vol beleving door ... ... (...)
16:00 uur  Pauze
16:30 uur  Netwerk van boerenwinkels door Wessel van Olst (Landwinkel / LTO Noord)
17:00 uur  Herenboeren, de boer van burgers door Douwe Korting (Coöperatie Preadium)
17:30 uur  Zo snel mogelijk in het schap door Bas Jippes
18:00 uur  Mogelijkheid tot stellen vragen, discussie
18:15 uur  Afsluiting en buffet
20:00 uur  Einde