(Zelf)inzicht in jouw rol als adviseur

Vaardigheidstraining


Datum en tijd
20 juni 2023 12:00 tot 20:00
Locatie
Wenum Hoeve, Wenumsedwarsweg 99 7345 AS Wenum-Wiesel
Termijn
19 juni 2023 (de uiterste aanmelddatum)
Laatste mogelijkheid tot restitutie is één week voorafgaand aan de bijeenkomst
Bijdrage
Leden* € 320,- excl. BTW
Niet leden € 550,- excl. BTW
* Leden zijn volwaardig, aspirant of erelid
PE-punten
5
Toegankelijkheid
Deze activiteit is voor iedereen toegankelijk
 
 
Dhr. S.K. (Sam) Wisse
Arvalis Zeeland Brabant Gelderland B.V (voorheen ZLTO Advies B.V. (Colijnsplaat)
 
Mevr. C.A.M. (Corry) Verhoeven BC
ABAB Groep B.V. ('s Hertogenbosch)
 
Dhr. B.H.E. (Boudewijn) Krabben
Countus accountants + adviseurs (Groenlo)
 
Mevr. ir. K.R. (Kim) Hahn Msc
Dirksen Management Support BV
 
Dhr. A.L.M. (Twan) Teurlings
Total Pigfarmers Management
 
Dhr. A.J.I. (Antoon) Sanders
Arvalis Zeeland Brabant Gelderland B.V (voorheen ZLTO Advies B.V. ('s-Hertogenbosch))
 
Mevr. L. (Linda) Koersen
Alfa Accountants en Adviseurs
 
Mevr. ing. Y.J.R. (Yvonne) van Santvoort-Daandels
Arvalis Zeeland Brabant Gelderland B.V (voorheen ZLTO Advies B.V. ('s-Hertogenbosch))
De kaart wordt geladen…

Vaardigheidstraining

(Zelf)inzicht in jouw rol als adviseur


Je herkent het vast: als adviseur luister en adviseer je vaak automatisch met argumenten die jou vertrouwd zijn. Maar sta je er wel eens bij stil of jouw klant daar wel echt goed mee geholpen is en of je wel goed weet wat de essentie van zijn of haar vraag is? Door goed te luisteren, door jezelf als het ware uit te zetten, lukt het je om de vraag achter de vraag scherp te krijgen. Je helpt daarmee de klant beter én je bouwt een oprechte relatie op. In deze ééndagstraining gaan we dieper in op verschillende aspecten van communicatie en de bijbehorende vraagstukken. Je leert meer over jezelf, over jouw rol en over jouw aanpak. Je begrijpt beter waarom je doet wat je doet en wat jouw valkuilen zijn. Met meer zelfvertrouwen en zelfkennis kun je de opgedane kennis en inzichten de volgende dag al toepassen tijdens je werk.
 

Adviseur, deskundige of coach?

Om je klant goed te kunnen adviseren, moet je weten wat de klantvraag exact is en wat de verwachting is van jou als adviseur. De agrarische klant kan vragen hebben over bijvoorbeeld innovatie en marktoriëntatie, maar soms is de vraag persoonlijker en gaat het over de bevordering van zijn of haar ondernemerschap. Als jij de essentie van de vraag boven tafel krijgt, zoek je samen naar een passend antwoord en geef je invulling aan je rol in deze zakelijke relatie. Ben je adviseur, deskundige of coach? Maar hoe pak je dat aan? Welke vragen stel je en hoe luister je zo goed mogelijk zodat je kan samenvatten wat de ondernemer echt bezig houdt? Kortom: hoe bouw je een goed adviesgesprek op? 

In deze training gaan we aan de slag met een focus op de professionele ontwikkeling van jou als persoon, als adviseur. De kern is dat je jezelf beter begrijpt als agrarisch adviseur: waarom doe je wat je doet? Goed communiceren gaat over jezelf goed kennen en eerlijk durven zijn.
We nodigen je tijdens deze training uit tot zelfreflectie. De volgende vragen komen daarbij mogelijk aan de orde: 

  • ken ik mezelf?
  • hoe luister ik?
  • hoe maak ik contact?
  • wat doe ik als de ander me tegenstaat? 
  • hoe ga ik om met storingen tijdens een gesprek?
  • heb ik mijn eigen motivatie wel goed scherp?
     

Ken jezelf! Stel de adviseur centraal

De onderwerpen die in deze training aan de orde komen vergroten je zelfkennis en vaardigheden als adviseur. We gaan in op de verschillende aspecten van communicatie en hoe je situaties met de bijbehorende vraagstukken kunt analyseren. Dit vraagt inzicht in je eigen handelen, achtergronden en motieven en reflectie op je gevoelens. Tijdens deze training werken we met verschillende methodieken.  

Onderwerpen die aan de orde komen zijn:

  • je valkuilen en sterktes
  • luisteren, inleven en spiegelen
  • grenzen stellen
  • overdracht en tegenoverdracht
  • interventies
  • reflecteren op hoog niveau.

Na afloop van de training:

  • heb je meer inzicht in jezelf
  • kan je de klant(-vraag) beter doorgronden, beter adviseren en benoem je je rol
  • heb je meer zelfvertrouwen en vooral meer plezier in je advieswerk.
     

Opzet van de training

Tijdens de training staat jouw ontwikkelingsvraag centraal. Jij geeft zelf aan wat jij verder wilt ontwikkelen op het gebied van communicatie. Wat je op deze dag leert, kun je de volgende dag in de praktijk toepassen. Je kent jezelf beter en je weet hoe je je valkuilen kunt vermijden. Het zal je tijdens je werk gegarandeerd veel plezier geven.

Jouw leervraag op het gebied van communicatie staat centraal tijdens de dag. Tijdens de training gaan we hier dieper op in. Graag willen we daarom vooraf jouw leervraag, uiterlijk tien dagen voor aanvang van de trainingsdag ontvangen. Geef aan wat jouw niveau van communiceren is op een schaal van 1 tot 5. Motiveer vooral waarom jij jezelf dit cijfer geeft. Stuur de vraag in op een manier die jij fijn vindt. Dat kan een filmpje zijn, een analyse van een casus, een brief aan jezelf of iets anders.
 

Adviseur, coach en trainers

De training wordt gegeven door Paulien Boverhof en Ria Markvoort. Naast haar adviseurswerk is Paulien coach voor agrarische ondernemers en zijn of haar gezinsleden (en ook voor mensen die geen verbinding hebben met de agrarische wereld). Ze is aangesloten bij de NOBCO, de beroepsvereniging voor coaches. Ze is gecertificeerd lid van de vab, waar zij als actief lid door menig ander lid bekend is. Voor het BAS register is ze gecertificeerd voor A1, E1 en E3.

Paulien werkt samen met Ria Markvoort. Ria groeide als boerendochter op in Twente. Na de tuinbouwschool heeft ze zich ontwikkeld tot tuintherapeut, trainer/coach en HBO-docent en organisatieadviseur. O.a. werkzaam voor Aeres Hogeschool Dronten om jonge boeren te helpen bij hun persoonlijke professionele ontwikkeling en ze verzorgt het moduul communicatie bedrijfsopvolging agrarische familiebedrijven. Ze is ook actief als business developer Agrifood (CleantechRegio) en ontwikkelt het Boerenprogramma voor Herenboeren NL.

 

Disclaimer: de vab houdt zich het recht voor om activiteiten met te weinig deelnemers: 1. te verplaatsen in overleg met de sprekers/trainers/bijdrage leveraars; 2 te annuleren. uiteraard worden diegenen die zich wel hebben opgegeven hiervan op de hoogte gesteld op z'n laatste één week voor de datum waarop de activiteit plaats zou vinden.

 

Programma

De dag begint met een uitgebreide kennismaking om een veilige sfeer te creëren waarbij kwetsbaarheid mogelijk is. Dit is een basisvoorwaarde om verder te komen als individu én als groep. Je ervaart ter plekke het effect van relatieopbouw, dat ook prima inzetbaar is bij jouw klant. Na de training kun je daarom direct jouw voordeel doen met de opgedane inzichten.

De ontvangst is om 12:00 uur met een eenvoudige lunch op een inspiratievolle locatie. 
Het programma is van 13.00 tot 18.00 uur (met onderbrekingen voor koffie, thee, fris en versnapering).
Traditiegetrouw ronden we af met samen eten om onderlinge relaties te verstevigen en te netwerken.