Vaardigheidstraining De adviseur centraal | Vereniging Agrarische Bedrijfsadviseurs

Vaardigheidstraining De adviseur centraal

Indeling op dinsdag 29 september OF dinsdag 6 oktober


Datum en tijd
29 september 2020 12:00 tot 19:00
Locatie
Locatie volgt,
Termijn
28 september 2020 (de uiterste aanmelddatum)
Laatste mogelijkheid tot restitutie is één week voorafgaand aan de bijeenkomst
Bijdrage
Leden € 235,- excl. BTW
Niet leden € 450,- excl. BTW
PE-punten
5
Toegankelijkheid
Deze activiteit is voor iedereen toegankelijk
 
Dhr. J.G.M. (Hans) Tesselaar ab
Flynth Adviseurs en Accountants B.V. (Flynth Schagen - 720)
De kaart wordt geladen…

Eén volle trainingsdag, twee groepen (indeling op dinsdag 29 september OF dinsdag 6 oktober)

 

Vaardigheidstraining De adviseur centraal


We herkennen vast dat we vaak automatisch luisteren en adviseren met de argumenten die onszelf vertrouwd zijn. Maar wat je je eigenlijk vooraf moet je afvragen is of de klant daar wel goed mee wordt geholpen. Door echt goed te luisteren, door als het ware jezelf uit te zetten, gaat het je lukken om de vraag achter de vraag helder te formuleren. Je helpt daarmee de klant stukken beter en je bouwt een oprechte relatie op, want met die vraag, begint het juiste pad voor jullie beiden. In deze ééndagstraining (of op 29 september of op 6 oktober - na selectie door een intake gesprek) gaan we dit doorgronden en leren hoe we hiermee vertrouwd geraken.
 

Adviseur, deskundige of coach?

Om je klant goed te adviseren moet je weten wat de klantvraag exact is en wat er nu echt van jou als adviseur verwacht wordt. De agrarische klant kan vragen hebben over bijvoorbeeld innovatie en marktoriëntatie, maar misschien juist persoonlijker over bevordering van zijn ondernemerschap. Je moet de essentie van de vraag boven tafel zien te krijgen zodat je ook passende invulling geeft aan je rol in deze zakelijke relatie. Ben je adviseur, deskundige of coach?

Maar hoe doe je dat? Welke vragen stel je en hoe luister je zo goed mogelijk zodat je kan samenvatten wat de ondernemer echt bezig houdt? Hoe bouw je een goed adviesgesprek op? In deze training gaan we aan de slag met een focus op de professionele ontwikkeling van jou als
persoon, als adviseur. De kern is dat je jezelf beter begrijpt als agrarisch adviseur: Waarom doe je wat je doet? Goed communiceren gaat over jezelf goed kennen en eerlijk durven zijn.

Vragen die in deze training aan de orde komen zijn:

  • hoe goed ken ik mezelf?
  • luisteren. Hoe luister ik?
  • de eerste contactmomenten. Hoe stap ik op een ander af?
  • kan ik goed luisteren en analyseren als de ander me tegenstaat?
  • hou houd ik de aandacht tijdens het gesprek met de ondernemer, terwijl ik door wat anders getriggerd word?
     

Ken jezelf! Stel de adviseur centraal

De onderwerpen die in deze training aan de orde komen vergroten zelfkennis van jou als adviseur. We gaan in op de verschillende aspecten van communicatie en geven een handvat hoe je situaties met de bijbehorende vraagstukken kunt analyseren. Dit vraagt inzicht in je eigen handelen, achtergronden en motieven hierbij en echte reflectie op je gevoelens tijdens je handelen. In deze training werken we met methodieken om je hierin te ontwikkelen.

  • je valkuilen maar vooral je sterktes leren
  • luisteren, inleven en spiegelen
  • grenzen stellen
  • overdracht en tegenoverdracht
  • interventies
  • reflecteren op hoog niveau.

Na de training

  • heb je inzicht in jezelf, (be-)grip op jouw reacties
  • kan je de klant(-vraag) beter doorgronden en hierdoor beter adviseren
  • heb je meer zelfvertrouwen en vooral plezier in je advieswerk.
     

Opzet van de trainingen

Bij voldoende deelnemers delen we hen in in twee groepen, die op twee verschillende dagen de training volgen. We werken met een telefonische intake. In dat gesprek geef jij aan waar je mee aan de slag wilt. In de training ga je concreet aan de slag met je vraag. We onderzoeken samen in welke groep je het beste past. Door je open te stellen voor nieuwe leerervaringen kom je écht verder met jezelf. Plaats dus bij inschrijving beide data in je agenda met potlood (dus dinsdag 29 september en dinsdag 6 oktober). De dag wordt ruim van tevoren vastgesteld.

Eén groep waarvan de deelnemers aangeven nog niet zo'n uitgebreide ervaring. Bijvoorbeeld, je werkt nog pas kort als adviseur of je werkt al wel langer, maar je hebt nog weinig ervaring opgedaan met vaardigheidstrainingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling.

Eén groep deelnemers met ervaring met training en coaching persoonlijke ontwikkeling en die eventueel al gecertificeerd is. Je wilt je vaardigheden uitbreiden of opnieuw ophalen. Je bent nieuwsgierig wat er nog meer te leren is over jezelf. In de tweede ervaren groep wordt dieper ingegaan op de onderwerpen. Vooral de onderdelen 'overdracht en tegenoverdracht' en 'interventies' worden verder uitgediept.

Adviseur, coach en trainers

Deze training wordt gegeven door Paulien Boverhof. Naast haar adviseurswerk is zij coach voor agrarische ondernemers en zijn of haar gezinsleden (en ook voor mensen die geen verbinding hebben met de agrarische wereld). Ze is aangesloten bij de NOBCO, de beroepsvereniging voor coaches en heeft o.a. ervaring opgedaan als trainer in het Rabo Opvolgers Perspectief (ROP), een vijfdaagse ondernemerstraining voor bedrijfsopvolgers. Ze is gecertificeerd lid van de vab, waar zij als actief lid door menig ander lid bekend is.

Paulien wordt bij grotere groepen ondersteunt door Ria Markvoort. Zij groeide als boerendochter op in Twente. Na de tuinbouwschool heeft ze zich ontwikkeld tot tuintherapeut, trainer, coach en HBO-docent. Eerst op de Hogeschool Utrecht en nu op Aeres Hogeschool Dronten. Ze geeft onder andere les in persoonlijke professionele ontwikkeling en bij communicatie over bedrijfsopvolging op familiebedrijven in de agrarische sector.

 

Programma

Dit is een gehele studiedag die aanvangt met ontvangst om 12:00 uur met een eenvoudige lunch op een inspiratievolle locatie. Om 13.00 uur beginnen we en met een paar onderbrekingen voor koffie, thee of iets fris met een versnapering. De training eindigt rond 18.00 uur. Traditiegetrouw ronden we af met een gezamenlijk eten om onderlinge relaties te verstevigen.

De dag begint met grondig kennis te maken om een veilige sfeer te creëren waar kwetsbaarheid mogelijk is. Dit is een basisvoorwaarde om verder te komen als individu en groep. Je ervaart ter plekke het effect van relatieopbouw, die ook prima inzetbaar zal zijn bij de klant, waardoor je na deze training meteen in de praktijk er je voordeel uit kunt halen.